neděle 12. května 2013

Výpis z deníčku: cesta z Mount Arthur do Arthurs Passu.

Z názvu to možná vypadá, že tyto dvě zdánlivě podobná místa budou co by kamenem dohodil, opak je ale pravdou dělí je přes 400 km.

Je pátek a my máme před sebou prodloužený víkend. Konečně jsme se dočkali konce sezóny
a tím pádem i slibované náhrady za odpracované 3 svátky.Dnes se k nám vracejí Míša s Lukášem, kteří v předchozích dnech číhali na kiwiho na Heaphy tracku. Jsme s nimi domluveni, že společně podnikneme nějaký trek během našich 4, pro nás nekonečných dnů volna. Nebylo moc dlouho o čem přemyšlet, vyrazíme na jeden z posledních treků na NZ, otázkou je ale kam a kdy a jestli nám to počasí dovolí. Po práci sledujeme předpověď počasí a nestačíme zírat.. sobota, neděle, pondělí... déšť. Z plánů jsou trosky a my narychlo vymýšlíme náhradní variantu. Po nekonečně dlouhé diskuzi a vybírání volíme nakonec můj návrh a to Mount Arthur (1795), není to daleko a na počasí jedno z mála míst kde by nemělo pršet.

Ráno vstáváme jak do práce a kolem 8 hodiny nabíráme směr Motueka. Po hodině jízdy se dostáváme do místa ze kterého máme celou cestu obavy. V příslušné brožuře jsme se totiž dočetli že posledních 5,8 km cesty je příkrých a to po předchozích deštích může být taky náš konečný bod. Jsme připraveni tlačit nebo to dojít. Nakonec se ale ukazuje že jsme zvolili správné auto i správného řidiče :-) a rychlostí 10 km za hodinu překonáváme téměř 1000 výškových metrů a přijíždíme do sedla 950 nad mořem. Nadšeni z úspěchu na nic nečekáme a
pouštíme se do 3 hodinové trasy k vrcholu. Cestou fotím co se dá, protože 10 týdnů na jabkách mě opravdu poznamenalo jak psychicky tak i fyzicky, sotva popadám dech a kluci se mně každou chvílí ztrácejí v dáli. Myslel jsem si, že po těch kilometrech nachozených na žebříku nebudu mít problém. Cesta i přes moji šnečí rychlost utíká, protože není moc co fotit kvůli viditelnosti která je tak 20 metrů místy 50 :-). Stále se přesvědčujeme navzájem, že se to protrhá až přijdeme na vrchol. Nějaké náznaky lepšího počasí tu jsou ale vrchol zůstává zahalen. Kolem poledne přicházíme do místa ze kterého se výš jít nedá. Rozhlížíme se kolem ale jediné co můžeme vidět jsme akorát my sami. Chvíli tu posedáváme a svačíme a čekáme kdy přijde to očekávané okno, ze kterého se podíváme do okolí. Nic takového ale nepřichází a my se vracíme zpět. Kousek pod vrcholem se ale počasí zlepšuje a cestou zpět nám po malých částech ukazuje to, o co jsme přišli cestou tam. Výstup na Mt. Arthur mně pomohl zapomenout na ta všechna jablka a celou cestu jsem přemýšlel co bychom mohli podniknout dál....

V neděli je na programu relaxační den v Nelsonu, nejprve navštěvujeme muzeum Wou, kde je výstava extravagantních kostýmů ve stylu Lady Gaga :-). Součástí kostýmů je i poutavá videoprojekce vystavených kostýmů. Druhá sekce je věnována klasickým vozům značek Cadillac,Bentley, Chevrolet,Dodge, Jaguar a nechybělo i auto z návratu do budoucnosti, celá expozice nám zabrala zhruba 2 hodiny a mě více upoutala první část z kostýmy naopak Kačenka objevila vášeň k autům :-).
Po muzeu si jedeme nakoupit maso ke grilování a společně si připravujeme oběd u pláže a přitom debatujeme jak dlouho by takové barbecue vydrželo u nás než by ho někdo ukrad a zničil. Poté se s klukama rozdělujeme a vracíme se do města omrknout nějaké obchůdky aby si kačenka koupila něco na sebe zatímco kluci se jedou naložit do bazénu. Večer se domlouváme a připravujeme náš další cíl, kterým je Arthurs Pass, jedno z mála míst, které jsme s Kačenkou při našich cestách vynechali, kvůli velké zajížďce.

I přesto, že máme až do úterý placené volno, dostali jsme možnost pracovat i v tyto dny a vydělat si tak dvojnásobek. Původně jsme tak chtěli vyrazit až v pondělí po práci abychom nepřišli o nějaké ty dolárky, ale nakonec jsme dali přednost dobrodružství. Kačenka se rozhodla zůstat na sadu s tím, že bude chodit do práce po dobu co já budu lozit po horách. Ráno vše připravujeme na tří denní cestu a tak se nám odjezd trochu protáhne, nemáme ale kam spěchat, na přesun máme celý den. Po cestě děláme pár zastávek, jednou z nich je v bývalém zlatokopeckém městečku Reefton a dále u jezera Brunner. Po pěti hodinách jízdy silnice začíná strmě stoupat a my víme že už nás dělí jen pár kilometrů. Děláme zastávku u viaduktu, kde stěží pochoduje zhruba 6 papoušku Kea, je tu totiž natolik silný vítr, že se raději drží při zemi. Zanedlouho přijíždíme do osady Arthurs Pass a navštěvujeme místní DOC centrum, kde se dozvídáme informace o počasí, trecích a možnostech přespání. Je kolem 5 hodiny, což znamená, že máme necelou hodinu čas na utáboření se, než začne být tma.
Kluci spí v autech, takže jejich příprava nezabere moc času a spíše se věnují vaření čaje, než si já připravím domeček o pěti prutech. Navečer se všichni 4 scházíme u mě ve stanu a hrajeme UNO a popíjíme čaj.

Namrzlý stan ráno naznačuje, že přes noc bylo pod nulou, nebýt půjčeného spacáku od Kačenky asi bych umrznul. Po snídani a přesunu k výchozímu bodu na Avalanche Peak (1833), míjíme ceduli, která uvádí že cesta na vrchol trvá 4 hodiny. Začínáme ostře stoupat do kopce a postupně odkládáme všechny vrstvy, které jsme dole potřebovali. Díky ostrému stoupání jsme brzy nad hranicí buše a můžeme se kochat nádhernými pohledy na čerstvě zasněžené vrcholky hor. Za 3 hodiny i s focením a sváčou jsme nahoře. Nikam nespěcháme a užíváme vrcholové atmosféry. Mé pohledy přitahuje Mt. Rolleston (2275m), která se svou obtížností řadí po bok Mt. Cooku (nejvyšší hora Nz). I přes tak relativně nízkou nadmořskou výšku z Avalanche Peaku vypadá hrozivě a na jejím úbočí je dokonce i ledovec. Původně jsem ji chtěl Zlézt, ale při pohledu na ni jsme to musel vynechat. Pro cestu zpět jsme zvolili Scott track, který schází do jiného údolí a není tak strmý, což je pro sestup ideální. Byl to ale spíše sběh než sestup. Po té navštěvujeme ještě 130 metrů vysoký vodopád, ke kterému vede 20 minutová procházka.
Dnešní noc přespáváme jinde asi tak 20 km jižně od Passu. Procedura se stanem se opakuje, v rychlosti už mám připravenou ložnici pro dnešní noc. Tentokrát kluci přestavují auto do polohy ve které se tam dá sedět ve čtyřech abychom mohli zopakovat včerejší karty, nikomu se totiž nechce to vyhřátého stanu. Po kartách jdeme ještě s Lukym vábit Kiwiho, protože kluci mají nahraný zvuk v mobilu a tím ho lákali i na Heaphy tracku kde byli úspěšní. Asi po půl hodině to vzdáváme a jdeme se ohřát do šeltru, kde plápolají poslední plamínky z ohně, který tam zapálil přítomní němci.

Na dobrou noc se nám ukazuje possum (škodná), kterého jsme mohli doposud vidět pouze přejetého na silnici. Přes noc je asi -5 a komfort ve spacáku už není takový jako předchozí noc. Moc jsem se tak nevyspal ale to mně nezkazilo náladu před dalším trekem.

Vycházíme v 8 ráno a všude je ještě mlha, asi po hodince v lese se dostáváme z lesa a vše máme jak na dlani. Pohledu jsou tu zajímavější než z Avalanche Peaku alespoň prpo mě. Kopec má pouze 1500 metrů i přesto nabízí výhledy na všechny strany. Cestou dolů se luky koupe v jezírku, které bylo při cestě tam ještě zamrzlé. Já nechci zůstat pozadu a tak sundávám boty, deseti sekundová lázeň mě ale stačila na tolik, že zbytek vrstvy si ponechám na sobě.

Po poledni jsme zpátky u tábořiště a chystáme se na 5 hodinový přesun domů. Večer ještě stíháme závěrečnou párty v baru, kterou pro nás přichystal náš šéf. Na druhý den jsme opět v řádku mezi jablky.